Творець системи ESP отримав звання винахідника року

Bocsh Smart Car

Голландський винахідник Антон ван Зантен, який вже багато років працює в компанії Robert Bosch GmbH, виграв престижну європейську нагороду "Винахідник року". Нагорода є оцінкою його значного внеску в розробки, пов'язані з безпекою автомобілів. Ван Зантен винайшов і розробив систему курсової стійкості автомобіля ESP (від англ. Electronic Stability Program), завдяки якій вже попереджені сотні тисяч серйозних аварій.

Припустимо ви їдете за кермом автомобіля і з вантажівки, що їде попереду вас вивалюється коробка. Швидше за все, ви швидко виверне кермо, щоб від неї ухилитися; в іншому випадку ви просто з нею зіткнетеся. Але даний маневр загрожує тим, що машина піде в занос і при цьому високі шанси серйозної аварії. У такій ситуації в автомобілі спрацьовує система ESP (при її наявності). Система розподіляє гальмівні зусилля по певним її логікою колесам таким чином, що автомобіль зберігає стійкість на дорозі і водій не втрачає управління.

Все це відбувається на протязі однієї секунди; набагато швидше, ніж людина здатна відреагувати. ESP використовує, зокрема, безліч датчиків, мікропроцесор і інтелектуальний алгоритм роботи. Не менш сорока відсотків дорожньо-транспортних пригод викликані заносом. ESP цьому запобігає. Компанія Bocsh наводить статистику: завдяки винаходу Ван Зантена в світі сталося на 260 000 дорожньо-транспортних пригод менше і близько 8500 залишилися в живих.

Ось що розповідає сам Антон ван Зантен в інтерв'ю голландському виданню Kennislink:

"Це так багато ... Менше серйозних травм і нещасних випадків на один мій винахід, я відчуваю себе дуже особливим".

Звідки у Вас з'явилася ідея зробити автомобілі більш безпечними?

На початку сімдесятих років, коли я закінчив Корнельский університет в США, я працював над оптимізацією програм керування автомобілями. Я досліджував час гальмування і рульового управління. У наступні роки, коли я навчався в університеті Штутгарта і працював в німецькій компанії Bosch, почав вивчати ABS, яка запобігає блокуванню коліс при різкому гальмуванні, яка існувала вже тоді. Я хотів удосконалити її, щоб автомобіль був ще більш безпечним. Мій другий начальник на Bosch був, як і я в захваті від цієї ідеї, і я отримав право і підтримку на її розвиток ".

Коли Ви вперше почали розробляти ESP не було ясно, що у Вас все вийде. Скільки часу пішло на цю перешкоду?

"Було багато проблем. Була, наприклад, затримка в тому, що для роботи системи потрібно багато обчислювальної потужності. Я пам'ятаю, коли ми зробили перші випробування в вісімдесятих роках і на пасажирському сидінні стояв комп'ютер вагою в 15кг, так як в протилежному випадку ми не могли обробити всі дані. у багажнику був резервний генератор, тому що ми потребували додаткової електроенергії. Ми зробили тести з усім цим обладнанням, але потрібні були ще місця для водія і програміста ".

Чи заглядали ви наперед? Тепер у нас всюди є датчики. Мобільний телефон вже набитий ними. Але Ви успішно розробляли і відчували в той час, коли ще датчиків не було в такій кількості.

"Загалом ESP використовує вісім датчиків. У нас було кілька датчиків, інтегрованих в рульове колесо в вісімдесятих роках, щоб встановити, коли водій збирався повертати. Крім того, є ще датчики, які визначають обертання транспортного засобу".

На Вашу думку, що можна ще поліпшити в безпеці автомобіля?

"Багато працюємо над поліпшеннями і доповненнями ESP. Як наприклад, щоб уникнути розгойдування причепа або запобігання виїзду за межі проїжджої частини. ESP є базовою системою, з якою ці типи розширень будуть добре працювати. Я очікую, що автоматизоване керування буде реальним в найближчі роки. датчики стають все більш точними і меншими, і які роблять можливий ситуацію, коли багато автомобілів можуть обмінюватися даними один з одним ".

Але це ж автомобіль. Задоволення від водіння не втрачається?

"Я стаю старше. Для літніх людей, це чудово, якщо вони можуть покластися на дорозі на автомат. Це буде в будь-якому випадку набагато безпечніше. Навіть про ESP мені одного разу сказали:" Ця техніка робить водіння більш захоплюючим. "Тому що з ESP ви більше не можете дрифтувати. Інші ж думали, що водії збиралися йти на непотрібний ризик. Але це не так. Зрештою, машина стала набагато безпечніше на дорозі. І це все, що нам потрібно? "